piątek, 1 marca, 2024
Strona głównaSportJakie zalety ma pływanie

Jakie zalety ma pływanie

Pływanie jest sportem, który można polecić praktycznie każdej grupie wiekowej. W wodzie świetnie czują się małe dzieci, ich rodzice, ale też i dziadkom bardzo się przyda nawet jedna godzina tygodniowo w wodzie. Pływanie jest sportem, który daje mnóstwo korzyści, dobrze jest więc poznać, czemu powinno się regularnie odwiedzać basen.

Dlaczego warto umieć pływać

Korzyści z regularnego trenowania pływania jest wiele. Nie tylko poprawiają się nasze umiejętności i pewność zachowania w wodzie, co przekłada się też na bezpieczeństwo kąpieli. Ale dodatkowo regularne spędzanie czasu na basenie niezwykle korzystnie wpływa na samopoczucie i zdrowie, poprawia kondycję i zapewnia harmonijny rozwój ciała. Dzięki przebywaniu w wodzie odciążane są stawy i układ kostny, co umożliwia tę formę aktywności osobom starszym i wracającym do zdrowia po różnego rodzaju kontuzjach i urazach.

Poprawa kondycji

Częste wizyty na basenie świetnie wzmacniają mięśnie, poprawiają wydolność organizmu oraz ogólną kondycję. W czasie pływania angażowane są liczne grupy mięśniowe, a dzięki temu że bierze w tym udział praktycznie całe ciało, to i poprawia się sprawność fizyczna i wydolność. Dodatkowo trening można w różny sposób ukierunkować, dostosowując wysiłek do określonego celu.

Zrzucanie zbędnych kilogramów

Pływanie jest bardzo polecanym sportem dla osób chcących zrzucić niepotrzebne kilogramy. Mimo że wydaje się to niepozorny wysiłek, to w godzinę na basenie można bez problemów spalić nawet kilkaset kalorii. Woda jest znacznie gęstsza od powietrza i stawia dużo większy opór. Do jego pokonania potrzebny jest odpowiedni wysiłek, i co najważniejsze, ciągły a nie impulsowy. Dlatego też w czasie niego zwiększa się tempo metabolizmu, a jednocześnie spalaniu ulega tkanka tłuszczowa.

Poprawa pracy serca

Regularny wysiłek w wodzie dobroczynnie wpływa na serce i układ krążenia. Podczas niego serce zmuszone jest do intensywniejszej pracy i pompowania większej ilości krwi, co przekłada się na lepsze dotlenienie tkanek. Pływanie ma też ogromne znaczenie profilaktyczne, jak pokazują badania, ryzyko poważnych chorób serca u osób dużo pływających zmniejsza się nawet o kilkadziesiąt procent.

Wspomaganie układu oddechowego

Praca całym ciałem w wodzie pozytywnie przekłada się także na pracę układu oddechowego. Wysiłek, szczególnie przy stylach wymagających zanurzenia ust, zmusza płuca do większej intensywności, a co za tym idzie zwiększa się ich wydolność. Regularne treningi na basenie mogą zwiększyć pojemność płuc nawet do 10 litrów, a to ma z kolei duży wpływ na codzienne funkcjonowanie.

Odciążenie stawów

W wodzie nasze ciało waży zaledwie 10 procent tego, co na powierzchni, gdyż działa na nie duża siła wyporu. Dlatego też zajęcia w basenie świetnie nadają się dla osób mających problemy ze stawami lub też po przebytej kontuzji. Dzięki odciążeniu stawów poprawia się też ich ruchowość, zmniejszają dolegliwości bólowe oraz stany zapalne.

Wzmocnienie kręgosłupa

Jednymi z najwięcej pracujących mięśni przy pływaniu są mięśnie grzbietu, a one właśnie są w dużej mierze odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Dlatego regularne uprawianie tego sportu ma duży wpływ na sylwetkę, staje się ona bardziej wyprostowana, a jednocześnie ograniczeniu ulegają różnego rodzaju wady postawy. W zależności od stylu można wzmacniać i stymulować różne odcinki kręgosłupa.

Poprawa samopoczucia

Wizyta na basenie to świetny sposób na odstresowanie i poprawę samopoczucia. Woda przynosi odprężenie i ulgę, a dodatkowo regularny ruch pozwala zapomnieć o bieżących problemach i skupić się wyłącznie na przyjemności. Z kolei potężna dawka endorfin, jaka wydziela się podczas wysiłku fizycznego, to znacznie więcej szczęścia i zadowolenia.

Obniżenie poziomu cholesterolu

Liczne badania naukowe dowodzą, że regularne uczęszczanie na basen, minimum trzy razy w tygodniu, znacząco wpływa na obniżenie poziomu złego cholesterolu. Ma to związek z tym, że podczas pływania obniżeniu ulega ciśnienie krwi, a z tym się bezpośrednio też wiąże obniżenie tętna spoczynkowego.

Sprawdz także

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najpopularniejsze